Khamis, November 11, 2010

Kampus..from mStar..

Ina Roslina..........
***wah..wah..dahsyat...Hidup UTHM****
UTHM Akan Tawarkan Kursus Kejuruteraan Lokomotif Mulai Julai 2011

BATU PAHAT: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) merancang memperkenalkan program Kejuruteraan Kereta Api di kampus baru di Kluang bermula Julai 2011.

“UTHM bakal menjadi universiti pertama mewujudkan program tersebut di Asia Tenggara,” kata Naib Canselornya, Prof Datuk Dr Mohd Noh Dalimin.

"Kami juga telah berbincang dengan Universiti Sheffield Hallam, England untuk mewujudkan program kerjasama bagi membolehkan penuntut menerima dua Ijazah Sarjana iaitu dari UTHM dan Sheffield Hallam”, katanya yang berpendapat program ini dapat melahirkan tenaga tempatan untuk mengisi jawatan jurutera kereta api profesional.

Katanya lagi, penawaran kursus ini juga selari dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan kereta api antara sistem pengangkutan utama di negara ini.

Menurut Prof Dr Mohd Noh, kepakaran ini juga diperlukan untuk memenuhi keperluan pasaran di Asia Barat.

Prof Dr Mohd Noh menambah, UTHM menyasarkan pengambilan pertama seramai 50 penuntut bagi melahirkan jurutera kereta api seiring potensi besar bidang ini terutamanya dengan kewujudan landasan kereta api elektrik berkembar nanti.

Sehubungan itu, beliau berkata, Kluang dipilih kerana daerah itu mempunyai landasan kereta api yang beroperasi apatah lagi kedai kopi di stesen kereta api Kluang telah menjadi ikon kepada daerah itu dan ia juga berdekatan dengan kampus induk di Parit Raja.

"Kewujudan program ini juga dilihat seiring dengan ikon daerah itu selain kepentingan utama untuk menjalani pengajian secara praktikal di landasan kereta api setelah perbincangan dijalankan dengan Kementerian Pengajian Tinggi dan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)," ujar beliau.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~AidilFitri 2010~