Selasa, Januari 25, 2011

~Kategori Cinta Berdasarkan Al-Qur'an & Hadist~

Ina RoslinaMySpaceAnimations.com



Menurut hadis Nabi, orang yang sedang jatuh cinta cenderung selalu mengingat dan menyebut orang yang dicintainya (man ahabba syai’an katsura dzikruhu), kata Nabi, orang juga bisa diperbudak oleh cintanya (man ahabba syai’an fa huwa `abduhu). Kata Nabi juga, ciri dari cinta sejati ada tiga :
lebih suka berbicara dengan yang dicintai dibanding dengan yang lain,
lebih suka berkumpul dengan yang dicintai dibanding dengan yang lain
lebih suka mengikuti kemauan yang dicintai dibanding kemauan orang lain/diri sendiri

Bagi orang yang telah jatuh cinta kepada Allah SWT, maka ia lebih suka berbicara dengan Allah Swt, dengan membaca firman Nya, lebih suka bercengkerama dengan Alloh SWT dalam I`tikaf, dan lebih suka mengikuti perintah Alloh SWT daripada perintah yang lain.

Dalam Al-Qur’an cinta memiliki 8 pengertian berikut ini penjelasannya:

Cinta mawaddah adalah jenis cinta mengebu-gebu, membara dan “nggemesi”. Orang yang memiliki cinta jenis mawaddah, maunya selalu berdua, enggan berpisah dan selalu ingin memuaskan dahaga cintanya. Ia ingin memonopoli cintanya, dan hampir tak bisa berfikir lain.

Cinta rahmah adalah jenis cinta yang penuh kasih sayang, lembut, siap berkorban, dan siap melindungi. Orang yang memiliki cinta jenis rahmah ini lebih memperhatikan orang yang dicintainya dibanding terhadap diri sendiri. Baginya yang penting adalah kebahagiaan sang kekasih meski untuk itu ia harus menderita. Ia sangat memaklumi kekurangan kekasihnya dan selalu memaafkan kesalahan kekasihnya. Termasuk dalam cinta rahmah adalah cinta antar orang yang bertalian darah, terutama cinta orang tua terhadap anaknya, dan sebaliknya. Dari itu maka dalam al Qur’an , kerabat disebut al arham, dzawi al arham , yakni orang-orang yang memiliki hubungan kasih sayang secara fitri, yang berasal dari garba kasih sayang ibu, disebut rahim (dari kata rahmah). Sejak janin seorang anak sudah diliputi oleh suasana psikologis kasih sayang dalam satu ruang yang disebut rahim. Selanjutnya diantara orang-orang yang memiliki hubungan darah dianjurkan untuk selalu ber silaturrahim, atau silaturrahmi artinya menyambung tali kasih sayang. Suami isteri yang diikat oleh cinta mawaddah dan rahmah sekaligus biasanya saling setia lahir batin-dunia akhirat.

Cinta mail, adalah jenis cinta yang untuk sementara sangat membara, sehingga menyedot seluruh perhatian hingga hal-hal lain cenderung kurang diperhatikan. Cinta jenis mail ini dalam al Qur’an disebut dalam konteks orang poligami dimana ketika sedang jatuh cinta kepada yang muda (an tamilu kulla al mail), cenderung mengabaikan kepada yang lama.

Cinta syaghaf. Adalah cinta yang sangat mendalam, alami, orisinil dan memabukkan. Orang yang terserang cinta jenis syaghaf (qad syaghafaha hubba) bisa seperti orang gila, lupa diri dan hampir-hampir tak menyadari apa yang dilakukan. Al Qur’an menggunakan term syaghaf ketika mengkisahkan bagaimana cintanya Zulaikha, istri pembesar Mesir kepada bujangnya, Yusuf.

Cinta ra’fah, yaitu rasa kasih yang dalam hingga mengalahkan norma – norma kebenaran, misalnya kasihan kepada anak sehingga tidak tega membangunkannya untuk salat, membelanya meskipun salah. Al Qur’an menyebut term ini ketika mengingatkan agar janganlah cinta ra`fah menyebabkan orang tidak menegakkan hukum Allah, dalam hal ini kasus hukuman bagi pezina (Q/24:2).

Cinta shobwah, yaitu cinta buta, cinta yang mendorong perilaku penyimpang tanpa sanggup mengelak. Al Qur’an menyebut term ni ketika mengkisahkan bagaimana Nabi Yusuf berdoa agar dipisahkan dengan Zulaiha yang setiap hari menggodanya (mohon dimasukkan penjara saja), sebab jika tidak, lama kelamaan Yusuf tergelincir juga dalam perbuatan bodoh, wa illa tashrif `anni kaidahunna ashbu ilaihinna wa akun min al jahilin (Q/12:33)

Cinta syauq (rindu). Term ini bukan dari al Qur’an tetapi dari hadis yang menafsirkan al Qur’an. Dalam surat al `Ankabut ayat 5 dikatakan bahwa barangsiapa rindu berjumpa Allah pasti waktunya akan tiba. Kalimat kerinduan ini kemudian diungkapkan dalam doa ma’tsur dari hadis riwayat Ahmad; wa as’aluka ladzzata an nadzori ila wajhika wa as syauqa ila liqa’ika, aku mohon dapat merasakan nikmatnya memandang wajah Mu dan nikmatnya kerinduan untuk berjumpa dengan Mu. Menurut Ibn al Qayyim al Jauzi dalam kitab Raudlat al Muhibbin wa Nuzhat al Musytaqin, Syauq (rindu) adalah pengembaraan hati kepada sang kekasih (safar al qalb ila al mahbub), dan kobaran cinta yang apinya berada di dalam hati sang pecinta, hurqat al mahabbah wa il tihab naruha fi qalb al muhibbi

Cinta kulfah. yakni perasaan cinta yang disertai kesadaran mendidik kepada hal-hal yang positip meski sulit, seperti orang tua yang menyuruh anaknya menyapu, membersihkan kamar sendiri, meski ada pembantu. Jenis cinta ini disebut al Qur’an ketika menyatakan bahwa Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya, la yukallifullah nafsan illa wus`aha (Q/2:286)

~Putus??? mestikah smbung semula?? atau still ley jd kwn???~

MySpaceAnimations.comsalam....
hmmm..dah lame xmerepek kt cni..hehehhehehe De cite best arini, "Putus"....msti smue yg berkapel pernah putus....samada pmpn yg mntak putus @ laki yg memutuskn...hmmmmm
mmgla sedih bile berbicara tntng "putus"...mne x nyer....ble kite da syg seseorg, tetibe terpakse berpisah plak...antara bersbb ataupun suke2...eh?? tp ade ke yg suke2???hmmmm
Bercerita tntg putus nie, selalunyer laki yg sudah putus masih still nk berhubung n berkwn dgn awek lame die...pelik jek..yela...sbb bg pmpn, ble da putus da la...mlas nk pikir n xnk amek tau lg tntng bf lame die...let it go...berbeza plk dgn laki, still nk kwn, nk jd teman rapatla..uuuuwwwwuuuuu...4 what kn?? lg2 de awek bru lak...peerrggghh!! perlu ke??wt bekas awek die lg sakit ati je kot....mungkin bg laki, bnde nie die pndang mudah jek...but bg pmpn, xde mknenyer...putus xde nyer nk smbung alik....melainkan laki 2 mmg syg sgt2 n xde awek laen, dan sbb putus pon tnpa rela...sbenarnyer die xnk pon putus, tp terpakse demi mase dpn....hmmm mybe pmpn ley terima lau die nk sambung alik...mybe 2 laen ceritanyer kot....cm dlm lirik lagu nie, Putus nyambung putus nyambung putus nyambung..Sekarang putus besoknya menyesal..Kalau loe laku hari ini putus...Ya putus aja
Putus nyambung putus nyambung putus nyambung..Kalau dekat benci kalau jauh kangen..Lihat saja nanti apa yang terjadi..Putus ataukah nyambung
hahhahaahah..papepon..terpulangla pd individu...lau die rase putus 2 indah dari bersame, elokla putus jek trus....bunga bkn sekumtum kn....lau bersame, lg membuatkn seseorg 2 merana &sengsare, n sbb kecian je..xgune jgak kn..let it go je k..
mungkin 1 ari nti, die @ kite akn dpt yg lbh baek lg dri tu...
MySpaceAnimations.com
Ina Roslina

Rabu, Januari 12, 2011

~Birthday Ifan&Zakuan~

Lokasi: Tjg agas
tarikh: 7/1/2011

Selasa, Januari 11, 2011

~Happy Birthday Siti Nurhaliza~

Selamat ari lahir Siti nurhaliza yg ke-32 thn...Smoga dipnjngkn umr&cpt2 dpt bby...hehhehe
11-1-11



~Sepintas lalu tentang AJL25~

1986 Sekadar di Pinggiran
“Just at the Outskirts” Francisca Peters Manan Ngah Lukhman S.

1987 Menaruh Harapan
“Pinning on Hope” Zaiton Sameon A. Ali Habsah Hassan

1988 Kau Kunci Cintaku di Dalam Hatimu
“You locked my Love in Your Heart” Ramlah Ram Ahmad Nawab Ahmad Nawab (2)

1989 Isabella
Search Search (2) Bob Lokman

1990 Janji Manismu
“Your Sweet Promise” Aishah Adam Ahmad Wan Aishah (2)

1991 Takdir Dan Waktu
“Fate and Time” Mega Rahim Othman Juwie

1992 Pada Syurga Di Wajahmu
“On Your Heavenly Face” Nash Fauzi Marzuki Bob Lokman (2)

1993 Teratai Layu Di Tasik Madu
“Wilting Lotus on the Lake of Honey” Fauziah Latiff Adam Ahmad (2) S. Amin Shahab

1994 Tanya Sama Itu Hud Hud
“Ask the Woodpecker” M. Nasir M. Nasir (2) M. Nasir (3)

1995 Cinta Beralih Arah
“Love Switched Away” Aishah (3) Jari Habsah Hassan (2)

1996 Jerat Percintaan
“Love Trap” Siti Nurhaliza Adnan Abu Hassan Othman Zainuddin, Hani MJ

1997 Ghazal Untuk Rabiah
“Ghazal for Rabiah” M. Nasir (4) and Jamal Abdillah M. Nasir (5) S. Amin Shahab (2)

1998 Cindai
“Scarf” Siti Nurhaliza (2) Pak Ngah Hairul Anwar Harun

1999 Andalusia M. Nasir (6) M. Nasir (7) Loloq

2000 Balqis
“Queen of Sheba” Siti Nurhaliza (3) Pak Ngah (2) Hairul Anwar Harun (2)

2001 Mimpi Laila
“Laila's Dream” Yassin Yassin (2) Yassin (3)

2002 Keliru
“Confused” Nurul and Ajai Aidit Alfian Aidit Alfian (2)

2003 Bunga-bunga Cinta
“Flowers of Love” Misha Omar Adnan Abu Hassan (2) Adnan Abu Hassan (3)

2004 Rela Ku Pujuk
“I'm Willing to Coax” Spider Tam Keon

2005 Gemilang
“Glory” Jaclyn Victor Aubrey Suwito Asmin Mudin

2006 Terlalu Istimewa
“Too Special” Adibah Noor Azlan Abu Hassan Adibah Noor (2)

2007 Itu Kamu
“That's You” Estranged Estranged (2) Richael Lawrence

2008 Lagu Untukmu
“Song For You” Meet Uncle Hussain Taja, Tass & Lan Taja (2) & Tass (2)

2009 Pergi
“Go” Aizat Pete Teo Amran Omar

2010 Tolong Ingatkan Aku
“Please Remind Me” Ana Raffali Ana Raffali Ana Raffali

Khamis, Januari 06, 2011

~Buku nie xde stok lg...hmmm =( ~

Penjara Rindu (Tiada Stok)
RM21.00
Kehadiran Farisya Hani di dalam hidup Haziq Denial hanyalah sekadar penyelamat kepada maruah keluarga lelaki itu apabila bakal isteri Haziq memilih untuk mengahwini lelaki lain di saat-saat akhir majlis akan berlangsung. Atas dasar itu, perhubungan mereka tidak berjalan dengan lancar.

Dengan kejadian beberapa insiden yang tidak disengajakan, bibit-bibit cinta mula berkembang mekar bak bunga di pagi hari. Dalam tak sedar, masing-masing sudah saling jatuh cinta.

Namun langit tidak selalunya cerah. Kebahagiaan yang diharapkan berkekalan terlerai sudah di pertengahan jalan. Kehadiran bekas kekasih Farisya Hani telah mengundang konflik yang ditunggu-tunggu oleh pihak ketiga yang sentiasa mencari peluang untuk mendekati Haziq Denial.

Keperitan hidup yang terpaksa ditanggung memaksa dendam mula membara di hati Farisya. Kealpaan akibat disihir membuatkan Haziq hanyut di dalam genggaman Tiara. Masih adakah peluang kedua untuk mereka? Atau… adakah rindu mereka akan terpenjara buat selama-lamanya?
p/s: mesti beli buku nie...tp kne tggu ade stok...huhuhuhuhu xsabo nk bce..

~Dalam benci ada cinta~

Hati Bila Cinta
RM20.00
Dua-dua tak sebulu. Bila si lelaki kata mahu, si perempuannya pula kata tidak. Hari-hari kerja mereka bergaduh saja. Macam anjing dengan kucing. Pantang berjumpa, pasti tak sah kalau si perempuan tak mengalirkan air mata. Boleh ke si dara dan si teruna ini hidup bersama?
Dalam benci ada cinta. Mulut kata benci tapi hati tetap kata cinta. DZ tak mengalah walaupun berkali-kali dia ditolak. Fenn telah menutup pintuk hatinya untuk bercinta semula. Pelbagai cara dibuat untuk memastikan si dara jatuh ke tangannya. Dendam sudah bertukar rindu dan sayang.
Fenn tak mahu cepat mengalah. Cintanya sudah berkubur bersama jasad lelaki yang paling dicintainya. Tapi siapa yang mampu mengelak kehendak Tuhan. Sekuat mana mindanya menolak, sekuat itu jugalah hatinya menarik DZ ke dalam jiwanya.
“Cinta Iqram Dzulqarnain hanya untuk Nur Fazreen.”
Mampukah Nur Fazreen juga mengungkapkan kata-kata yang sama?
p/s: nk beli novel nie...tp xjumpe lg..hmmmm

~nk pkai cmni jgak?????~

Nk blaja cara pkai tudung cmnie??nie de caranya...
Steps how to wear shawl like the model. ) style ni tak payah pakai kerongsang, cuma perlukan maximum 2 pin. ..tapi kalau nk pakai without pin pn boleh (but make sure bkn shawl licin ok )
1: letakkan hujung shawl dkt tengah2 kepala, selitkn pin menembusi shawl & inner. 2: lilit kemas sekeliling kepala 3: lilit kali kedua & tinggalkn sedikit ruang di bawah dagu 4: kemaskan shawl (pin diluar bhgn shawl kanan & kiri) 5: siap!

Selasa, Januari 04, 2011

~movie terbaru yg ak tgk..hehehe~

3 Januari 2011
with: dak2 umh
location: BigCinema, BpMall.

Hantu Kak Limah Balik Rumah

Cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah menceritakan tentang Husin yang baru pulang dari Singapura ke Kampung Pisang dan melihat jiran rumahnya Kak Limah yang berkelakuan pelik. Rambut Kak Limah yang panjang dan mengerbang membuatkan
Husin lebih takut dan berasa seram. Hal ini ditambah pula apabila Husin tidak dapat tidur dan diganggu oleh Kak Limah. Husin pun memberitahu Pak Munawer dan menceritakan kejadian tersebut kepada penduduk kampung. Pelbagai bomoh dipanggil bagi mengamankan keadaan namun semuanya menemui jalan buntu.
Penduduk kampung pun berkumpul dan bercadang membakar rumah Kak Limah. Dalam keadaan yang huru-hara Kak Limah ditembak oleh anak PaK Amat(kalau tak silap). Anak Kak Limah pun muncul dan mengatakan ibunya gila dan lari dari
Hospital Bahagia.

Husin yang memutuskan pertunangan sebelum ke Singapura menyangka Che Nin masih hidup disedarkan oleh ayah Che Nin iaitu Pak Jabit yang Che Nin telah meninggal dunia selepas enam bulan pemergian Husin ke Singapura.

p/s: Bg ak, ending die xbape nk bestla...tp..korang g la tgk dlu k..awal2 cite nie mmg klakar..hehhehe mau nyer...asyik gelak jek... =)

~ Sebagai Teman ~

Sejauh manakah ketabahan hati
Menempuhi dunia
Walaupun kau jauh
Kau tetap di hati
Temanku
Percayalah...

Begitu tulusnya perhatian kamu
Kepada diriku
Hidupku berombak
Namun kau selalu ada kuatkanku
Chorus
Oh mengapa...dunia ini begini
Ku cuma manusia biasa
Yang hanya inginkan hidup
Seperti yang lain
Mengapa harus begini

Sejak hari itu hatiku terluka
Namun ku sembunyi
Ku juga mengerti
Walaupun terselindung
Kau teman...
Aku fahami...

Ulang Chorus

Oh Tuhan...
Tunjukkanlah jalanMu
Padaku untuk bahagia
Selamanya... oh...
Ulang Chorus

Kuatkanlah diri menjalani semua ini

Lirik Lagu Sebagai Teman - Siti Nurhaliza Krisdayanti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~AidilFitri 2010~

Terdapat ralat dalam alat ini